Beke László, művészettörténész
Hajléktalanok és Művészet

Hajléktalanok - Hajduné Bojtörő Mária
Hajduné Bojtörő Mária alkotása

Kik a hajléktalanok? Akiknek nincs fedél a fejük fölött, hivatalosabban: nincs állandó lakásuk, de még ideiglenes tartózkodási helyük sem. Akik életszerűen az utcán (vagy legalábbis a város peremén?) laknak. Régen, kb. a rendszerváltás idején úgy hívtuk őket, hogy csövesek. Akik csöveznek, ami kb. annyit jelentett, hogy aluljárókban laktak. A rendszerváltás előtt az ilyen életforma be volt tiltva, mert az illető munkakerülőnek (= munkanélkülinek), azaz törvénytelennek számított, azaz bármikor elvihette a rendőr.

Már ezen a ponton eljuthatunk a művészethez, pontosabban a művészekhez, mert ebben az időszakban, az 1960-as/1970-es években csak az számíthatott hivatalos/hivatásos művésznek, aki művészeti főiskolát végzett (amatőr nem!), mert csak az lehetett az Alap (a Magyar Népköztársaság Művészti Alapja) tagja. Ez már bekerült a személyazonossági igazolványba, mint munkahely.

A munkanélküliség fajtái és a rájuk adott válaszok folyamatosan újratermelődnek, és létrejönnek az alkalmi munkások, újabban a közmunkások. A szociológiában megjelenik a mélyszegénység fogalma, ehhez kapcsolódó jelenségek az éhezés, a betegségek, az alkoholizmus, a drogfüggőség. Ami a lakhatás fajtáit illeti, a szükséglakástól az ágyrajárásig, a munkás- és hajléktalanszállókig tart a skála.

Az amatőr is számíthatott művésznek, sőt szervezett művésznek is (valamilyen amatőr szövetség vagy szakkör tagja), de az nem számított munkahelynek.

Hajléktalanok - Hajduné Bojtörő Mária
Hajduné Bojtörő Mária alkotása

Visszatérve a hajléktalanság szociológiai problémájához, a fogalom további konkretizációi lehetnek a csavargók, a vándorok, a koldusok, a kéregetők  guberálók és más szabadtéri vagy utcai életformák. Szélsőséges, bűnügyi problémát jelentő csoportok a tolvajok. Minden országnak megvannak a maguk sajátos hasonló csoportjai, jellegzetes megjelenési formájuk pl. Franciaországban a „clochard” (csavargó), aki valamelyik Szajna-híd alatt alszik.

A hajléktalanok ügye elsősorban szociológiai (társadalmi) probléma, és avatott szakértői az erre specializálódott szociális munkások. De a problémának egészségügyi – orvosi, higiéniai, járványügyi, kriminalisztikai, pszichológiai, kulturális, életminőségi stb. – vonatkozásai is vannak. Nyilvánvaló, hogy a hajléktalanok ügyét kezelni kell. De hogyan kerül ide a művészet

Tudomásom szerint Visnyei Emőke az első a magyar hajléktalanság történetében, aki tudatosan, magasfokú elköteleződéssel és empátiával és a művészetterápia oldaláról kezdett el foglalkozni klienseivel. Nem mintha nem lettek volna más korábban is hasonló kísérletek:
A rendszerváltás idején Erhardt Miklós és a skót Dominic Hislop fényképezőgépet adott hajléktalanok kezébe, akiknek egymásról készített fotói kiállításra kerültek (Big Hope, 1996–98–2005). Csorba Simon László egy ideig művészeti terápiás hajléktalan csoportot vezetett. Fehér László hajléktalanokat fényképezett a Moszkva téren (írásbeli beleegyezésüket kérve és megfelelő honoráriumért), majd hiperrealista festményt készített róluk (jelenleg a  Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteményében). E sorok írója a múlt század végén tervezte hajléktalanok kiállítását a budapesti Műcsarnokban: „egyszerűen” meghívta volna őket, lakjanak néhány hétig a kiállítótermekben. A megvalósításra nem került sor. Később El Hassan Róza állította ki ugyanitt koldusok kézzel írott tábláit. (Hasonló kísérleteket ekkor már láthatott külföldön a látogató: a frankfurti Museum für Moderne Kunstban egy kliens kerékpárját.)

Hajléktalanok - Hajduné Bojtörő Mária
Hajduné Bojtörő Mária alkotása

Visnyei több mint négy éve (2014 áprilisa) elkezdett kiállításokat rendezni (először a Tárt Kapu Galéria munkatársaival közösen) olyan hajléktalanoknak, akiknek ő volt a szociális munkása, művészetterapeutája. Ő volt az első, aki (számomra) tudatosította azt (is), hogy egy-egy szálló lakói nem ritkán betegek is, fizikai vagy pszichés értelemben. Kezdte biztatni őket, hogy rajzoljanak és fessenek, és műveik mellé írjanak magyarázatot, esetleg verset. Később kifesttette velük a szállók falait, ajtóit.

A hajléktalanok között végzett művészeti terápia érintkezésbe, sőt átfedésbe kerül más professzionális törekvésekkel, így a mai „art brut” és „outsider art” budapesti székhelyeivel, a Moravcsik Alapítvány Budapest Art Brut Galériájával és az Átkelő (régebben Tárt Kapu) Galériával. Itt is állandó probléma a különböző „művészeti” irányzatok, stílusok kérdése. Az 1960-as évek 2. felében és különösen 1968 körül bekövetkezett paradigmaváltások értelmében minden (bármi) tekinthető művészetnek és mindenki (bárki) tekinthető művésznek – így a hajléktalanok művészete is. Ez már a „high and low”, a magas művészet és a közönséges művészet időszaka is, ahol a hajléktalan vagy az outsider az utóbbi kategóriába tartozik. Egy a többi hasonló között: a gyerekrajzok, a dilettáns rajzok, az elmebeteg művészet, a naiv művészet, a roma festészet, a primitív művészet, a börtönmunkák és az apácamunkák, a marginális művészeti ágak mellett. Ha a művészetet mint értékkritériumot tekintjük, lehet vitatkozni egy adott mű kvalitásai felett, de az egész hajléktalan művészetről elmondható annak kiemelkedő expresszivitása. Az expresszivitásnak számos további megjelenési formája lehetséges, mely akár a borzalmasig vagy megszállottságig terjedhet.

A „high and low” megfordítása: a „magas” művészetnek legalább a 19. század óta kedvelt témája a szegénység: különösen a regényirodalomnak, a szoció- és a dokumentumfotómnak, a filmnek (a Balázs Béla Stúdiónak), a színháznak…

Hajléktalanok - Hajduné Bojtörő Mária
Hajduné Bojtörő Mária alkotása

Nemcsak képzőművészeti tevékenységről beszélhetünk, hanem az összes többi művészeti ágról is, így különösen az (utcai) énekesekről vagy zenészekről, mutatványosokról, táncosokról, újabban rapperekről, költőkről, akik régen kávéházakban árulták verseiket. A képzőművészetben sajátos műfaj a falfirka (graffiti), az aszfaltrajz; a fiatalok között kedvelt pénzkeresési forrás a „snellezés” (gyors utcai portré vagy karikatúra). A hajléktalanok által terjesztett újságokban, így a Fedél Nélkül- ben a rajz és a karikatúra mellett a vers és a próza a gyakori.

Következésképpen terápia bármelyik műfajban vagy médiumban lehetséges a hajléktalanok között is. A nem említettek közül különösen érdekes a szerepjáték, a legkülönbözőbb iparművészeti ágak és kézműves technikák, a díszítő műfajok, faragások, „népművészeti” műfajok. A technikai médiumok – fotó, film, videó – alkalmazásával bámulatos eredményeket értek el különböző csökkent képességűek, fogyatékkal élők (autisták, Down-szindrómával élők).

Sok terapeuta abból indul ki, hogy a művészeti terápiák általában csak eredményesek lehetnek, mert a manuális tevékenység jó érzést vált ki az alkotóból. Visnyei Emőke hasonlóan gondolkodik, mert segíteni akar; növeli az alkotók önértékelését azzal, hogy kiállításokra viszi őket. Újabban ikonfestéssel kísérletezik, így érintkezésbe kerül a szakrális művészettel, magával a Szakralitással is. Ezenközben fokozatosan erősödik szakértelemben is: a főiskolai tanulmányoktól (2005:  Johannita Lovagrend és Segítő Szolgálat címmel írt szakdolgozatot) eljutott a szociális munkás egyetemi szakdolgozatig (2018: Értelemközpontú szociális munka… a logoterápia és a művészetterápia kapcsolódása a szociális munkában), az egyetemi oktatói státusig, és feltehetőleg tovább a tudományosság területén…

Az új hajléktalan-törvény teremtette új helyzetben sok minden történhetik, azonban a művészetterápia alkalmazásával egy résztvevő csak nyerhet. Ez ugyan közhelyként tűnhet fel, ám egy hasonló meggondolással talán igazságtartalmát meg lehet erősíteni: nincs két egyforma hajléktalan, mindenki egyéniségének más és más pozitív vonásait lehet kibontani.

Budapest, 2018. december 30.

Beke László